Posle Google analitike dođe Google analitika

Google analitika

Srećan Google Analytics 4 (dan) svima koji slave!

Previše informacija, nepoznanica, ali i edukacija smo prošli u proteklih godinu dana, a naposletku dođe i taj dan. Tako da zvanično, danas, 01. Jula 2023. godine, sada već stari Google Analytics, poznatiji kao Universal analytics ili GA3, prestaje sa prikupljanjem podataka.

Universal analytics je zasnovan na sesijama i prikazima, dok se, sa druge stvare, novi GA4 zasniva na događajima i parametrima. To znači da ova dva analitička alata različito prikupljaju, obrađuju i izveštavaju koristeći iste podatke.

Začuđujuća činjenica jeste da veliki broj ljudi nije verovao u ovaj scenario do te mere da se nisu pripremili za ono što predstoji – bilo da je to prelazak na GA4 ili na neku od alternativa.

Većina nas koji smo bili korisnici Universal analytics alata smo prošli i osnovna podešavanja u GA4, ali i zagrebali osnove istog, sa ciljem da ga što bolje upoznamo, a kasnije i koristimo na što bolji i efikasniji način. 

Iako sam na početku mislio da ćemo se kunuti u Universal analytics, moram priznati da, kako vreme odmiče, sve više mi se sviđa novi GA4. 

Od UX do UI ima dosta prostora za unapređenja i nadam se da će sve biti kako treba u bliskoj budućnosti.

 

Kako su nas učili, a kako je ispravno?

Pre 15 i kusur godina, važilo je jedno jedino pravilo – prvo prikupljaj, pa posle razmišljaj kako to da iskoristimo. Pod uslovom da je moglo da se zove “pravilo”.

To nam se svima (uslovno rečeno) obilo o glavu, pogotovo onima koji su tada tako radili, jer smo realno svi prikupljali previše podataka, više nego što nam zaista treba ili više nego što možemo da procesuiramo.

Oni koji su imali resursa i znanja da te podatke srede i možda uz pomoć BI-a kreiraju ozbiljnije izveštaje mogli su ovu situaciju i prikupljene podatke da iskoriste na još bolji način.

 

Uradi istraživanje pa postavi metrike

Novi GA4 je potpuno drugačiji alat. Ili, da budem još direktniji, GA4 je novi alat. Iako deli ime sa svojim prethodnikom, ideja i koncept praćenja se znatno razlikuje. 

Da se ne ponavljamo sada, ali jedna od evidentnih i ključnih razlika u odnosu na svog prethodnika je ta što u novom alatu nema toliko izveštaja koji su kreirani i koji vas čekaju, kao što je bio slučaj sa Universal analytics-om. Naprotiv, to se od vas očekuje da podesite o.O

Kada sam ovo prvi put čuo, moram da priznam da mi je na prvo čitanje delovalo, u najmanju ruku, čudno, ali sa druge strane, možete da se zapitate koliko ste izveštaja iz starog GA koristili? Ali, budite realni… 😉

 

Novine

Izdvojio bih nekoliko stavki iz GA4 novina ili razlika, za koje se nadam da će vam biti od koristi:

Bounce rate = engagement rate

Google ističe da je GA4 više usmeren na klijente (customer-centric) jer više ne meri samo radnje klijenata na pojedinačnim uređajima ili platformama. Umesto toga, on procenjuje to ponašanje merenjem načina na koji klijent stupa u interakciju sa vašom kompanijom. Dakle, neke ranije poznate metrike sada nestaju. Na primer, stopa posete samo jedne stranice (*eng. bounce rate) Univerzalne analitike je promenjena i zamenjena stopom angažovanja (*eng. engagement rate). 

U pitanju je korisna metrika, ali je manje specifična od bounce rate-a. Mogućnost pregleda odredišnih stranica na osnovu najniže i najveće stope posete samo jedne stranice odličan je način za digitalne stručnjake da shvate koje stranice imaju dobre rezultate, a kojima je potrebna dodatna optimizacija. Ako je stopa posete samo jedne stranice jedan od ključnih pokazatelja za vaše poslovanje, moraćete da pronađete novi način da pratite rezultate istih.

Customer journey

U GA3 alatu koji je zasnovan na sesiji, putanje korisnika se zasnivaju na događajima koji su se desili u okviru jedne posete (sesije). 

Sa druge strane, GA4 vam daje merenje usmereno na klijenta sa više dodirnih tačaka, umesto merenja podeljenog po uređaju ili platformi. Uvidi usredsređeni na kupca vam mogu dati potpuniju sliku toka prodaje za kupca.

Analitika za mobilne uređaje i aplikacije

Model podataka zasnovan na događajima u GA4 vam omogućava jedinstven sistem praćenja za web i aplikacije.

Ranije ste morali da koristite Google analitiku za praćenje web-sajta, a Firebase za praćenje aplikacije. Sada to možete učiniti na jednom mestu.

BigQuery

Jedna od funkcija koje najviše obećava u novoj verziji Google analitike (GA4) je definitivno BigQuery povezivanje. Svi vlasnici GA4 naloga sada mogu da omoguće izvoz podataka u BQ i počnu da koriste neobrađene podatke prikupljene na njihovim web-sajtovima i aplikacijama.

U prethodnoj verziji Google analitike (Universal Analytics) ova integracija je bila moguća isključivo za korisnike GA360. U GA 4 izvoz podataka je besplatan za svako korišćenje, plaćate samo za skladištenje podataka i upite podataka kada premašite ograničenja nivoa besplatnog Google Cloud-a. Vaš račun će biti zadužen nakon 1 TB upita mesečno i 10 GB skladišnog prostora.

Takođe jedna važna napomena: Vi možete da koristite okruženje BigQuery bez kreditne kartice, ali tada rizikujete da vaše tabele sa podacima isteknu posle 60 dana.

 

Alternative ili Solucije B

Dosta se pominju i alternative, jer je korišćenje google analytics alata opciono. Nije obavezujuće. Samim tim, pojavili su se mnogi alati koji nude ove i slične usluge, na isti ili drugačiji način, pa ih možete bar razmotriti.

Moram priznati da nisam imao iskustva sa istim, ali to ne znači da ne možete da ih testirate, ukoliko ste zainteresovani.

Neki od alata se plaćaju, dok pojedini imaju i besplatne verzije.

Neke od solucija;

 

Zaključak

Ukoliko ste navikli na Universal analytics (da li ima neko da nije) i želite da pređete na GA4, to će zasigurno biti radikalna promena. U pitanju je potpuno drugačiji proizvod, sa novim korisničkim interfejsom i vrlo malo unapred definisanih izveštaja.

Za vas koji ostajete na GA4, nadam se da ćete i vi, uz naše tekstove i uputstva uspeti da prebrodite prepreke koje imate u radu i da će vam naši tekstovi biti od koristi. Do tada, šaljite nam vaše utiske, iskustva i način razmišljanja u vezi nove Google analitike ili alternativnih opcija.

Lično ostajem na GA4 i radujem se da testiram BigQuery i server side tracking prvom narednom prilikom.